Bio

Laura Leißner is a research assistant and PhD candidate of the Research Group 13 “Digital Citizenship” at the Weizenbaum Institute. She studied Communication and Social Science (B.A.) at the University of Erfurt and Political Communication at the University of Düsseldorf. Subsequently, she worked as a research assistant and lecturer at the Institute for Journalism of the TU Dortmund.
In her Master Thesis she analysed the deliberative quality of the German news coverage of the TTIP negotiations. Her research interests are political communication and participation as well as questions around public sphere and journalism quality. At the Weizenbaum Institute she is particularly interested in new modes of political engagement and the changing patterns of the Citizenship role in digitized societies.

Articles in peer-reviewed journals

Leißner, L. (2017). TTIP in den Medien. Eine inhaltsanalytische Untersuchung zur deliberativen Leistung deutscher Printmedien im Streit um das Freihandelsabkommen [TTIP in the media. A content analysis about the deliberative performance of German newspapers in the TTIP debate]. Publizistik, 62(4), 445-464.

Stehr, P., Rössler, P., Leißner, L. & Schönhardt, F. (2015). Parasocial opinion leadership. Media personalities‘ influence within parasocial relations: Theoretical conceptualization and preliminary results. International Journal of Communication, 9(2015), 982-1001.

Leißner, L., Stehr, P., Rössler, P., Döringer, E., Morsbach, M. & Simon, L. (2014). Parasoziale Meinungsführerschaft. Beeinflussung durch Medienpersonen im Rahmen parasozialer Beziehungen. Theoretische Konzeption und erste empirische Befunde [Parasocial opinion leadership. Media personalities’ influence within parasocial relations: theoretical conceptualization and preliminary results]. Publizistik, 59(3), 247-267.

Stehr, P., Leißner, L., Schönhardt, F., & Rössler, P. (2014). Parasoziale Meinungsführerschaft als methodische Herausforderung. Entwicklung eines Fragebogeninstruments zur Messung des Einflusses von Medienpersonen auf die politische Meinungs- und Einstellungsbildung [Parasocial opinion leadership as an empirical challenge. Development of a scale to measure the influence of media personalities on political opinion making]. Medien & Kommunikationswissenschaft, 62(3), 395-416.

Chapters in edited volumes

Henke, J., Leißner, L. & Möhring, W. (2018). Auf Spurensuche. Der Einfluss von Evidenzen auf das Erleben und die Bewertung von gesundheitsjournalistischen Beiträgen aus Rezipientenperspektive [On the search for traces. The influence of evidences on the reception and evaluation of health related news from the user’s perspective]. In P. Stehr, D. Heinemeier & C. Rossmann (Ed.), Evidenzbasierte / evidenzinformierte Gesundheitskommunikation [Evidence-based / evidence-informed health communication] (pp. 181-190). Baden-Baden: Nomos.

Leißner, L. & Panndorf, L. (2016). Politisch-kommunikative Elite-Milieus. Eine qualitative Analyse [Political communication milieus. A qualitative analysis]. In L. Leißner, H. Bause & L. Hagemeyer (Ed.), Politische Kommunikation – neue Phänomene, neue Perspektiven, neue Methoden [Political communication – new phenomena, new perspectives, new methods] (pp. 153-171). Berlin: Frank Timme.

Edited volume

Leißner, L. Bause, H. & Hagemeyer, L. (Ed.) (2016). Politische Kommunikation – neue Phänomene, neue Perspektiven, neue Methoden [Political communication – new phenomena, new perspectives, new methods]. Berlin: Frank Timme.

Conference presentations

Leißner, L., Valentim, A., & Porten-Cheé, P. (2018). Good citizens share: Reviewing and enhancing citizenship norms research in light of digitalization. International Conference of the Participatory and Deliberative Democracy Specialist Group of the Political Studies Association. September 5-7. London.

Leißner, L.; Henke, M. & Möhring, W. (2018). How important is the content? Effects of evidences on trust and credibility in news messages. Convention of the International Communication Association, Prague.

Henke, M.; Leißner, L. & Möhring, W. (2017). Auf Spurensuche. Der Einfluss von Evidenzen auf das Erleben und die Bewertung von gesundheitsjournalistischen Beiträgen aus Rezipientenperspektive [On the search for traces. The influence of evidences on the reception and evaluation of health related news from the user’s perspective]. Convention of the Health Communication Division of the German Communication Association, Erfurt.

Leißner, L. & Möhring, W. (2017). Verantwortung, Herausforderung und Perspektiven lokaler Onlinemedien [Responsibility, challenge and prospects of local online media]. Seminar of the Federal Agency for Civic Education “Gekommen, um zu bleiben. Neuen Ideen für lokale Onlinemedien”, Berlin.

Leißner, L. (2017). TTIP in den Medien. Eine inhaltsanalytische Untersuchung zur deliberativen Leistung deutscher Printmedien im Streit um das Freihandelsabkommen [TTIP in the media. A content analysis about the deliberative performance of German newspapers in the TTIP debate]. Convention of the German Communication Association, Dusseldorf.

Leißner, L. (2017). Journalistische Komplexitätsreduktion im Kontext medienvermittelter Deliberationsprozesse. Skandalisierung, Emotionalisierung und Personalisierung vor dem Hintergrund der deliberativen Theorie [Complexity reduction in journalism in the context of mediated deliberation]. Convention of the Journalism Division of the German Communication Association, Würzburg.

Leißner, L. & Panndorf, L. (2015). Politisch-kommunikative Elite-Milieus. Eine qualitative Analyse [Political communication milieus. A qualitative analysis]. 11. Düsseldorfer Forum Politische Kommunikation, Dusseldorf.

Rössler, P., Leißner, L., Stehr, P., Schönhardt, F. & Döringer, E. (2013). Parasocial opinion leadership: Theoretical concept and empirical evidence. Convention of the International Communication Association, London.

Position

Research Assistant and PhD Candidate

Research Group 13:
Digital Citizenship

Kontakt

Mail:
laura.leissner@fu-berlin.de

Articles in peer-reviewed journals

Leißner, L. (2017). TTIP in den Medien. Eine inhaltsanalytische Untersuchung zur deliberativen Leistung deutscher Printmedien im Streit um das Freihandelsabkommen [TTIP in the media. A content analysis about the deliberative performance of German newspapers in the TTIP debate]. Publizistik, 62(4), 445-464.

Stehr, P., Rössler, P., Leißner, L. & Schönhardt, F. (2015). Parasocial opinion leadership. Media personalities‘ influence within parasocial relations: Theoretical conceptualization and preliminary results. International Journal of Communication, 9(2015), 982-1001.

Leißner, L., Stehr, P., Rössler, P., Döringer, E., Morsbach, M. & Simon, L. (2014). Parasoziale Meinungsführerschaft. Beeinflussung durch Medienpersonen im Rahmen parasozialer Beziehungen. Theoretische Konzeption und erste empirische Befunde [Parasocial opinion leadership. Media personalities’ influence within parasocial relations: theoretical conceptualization and preliminary results]. Publizistik, 59(3), 247-267.

Stehr, P., Leißner, L., Schönhardt, F., & Rössler, P. (2014). Parasoziale Meinungsführerschaft als methodische Herausforderung. Entwicklung eines Fragebogeninstruments zur Messung des Einflusses von Medienpersonen auf die politische Meinungs- und Einstellungsbildung [Parasocial opinion leadership as an empirical challenge. Development of a scale to measure the influence of media personalities on political opinion making]. Medien & Kommunikationswissenschaft, 62(3), 395-416.

Chapters in edited volumes

Leißner, L. & Panndorf, L. (2016). Politisch-kommunikative Elite-Milieus. Eine qualitative Analyse [Political communication milieus. A qualitative analysis]. In L. Leißner, H. Bause & L. Hagemeyer (Ed.), Politische Kommunikation – neue Phänomene, neue Perspektiven, neue Methoden [Political communication – new phenomena, new perspectives, new methods] (pp. 153-171). Berlin: Frank Timme.

Edited volume

Leißner, L. Bause, H. & Hagemeyer, L. (Ed.) (2016). Politische Kommunikation – neue Phänomene, neue Perspektiven, neue Methoden [Political communication – new phenomena, new perspectives, new methods]. Berlin: Frank Timme.

Conference presentations

Leißner, L., Valentim, A., & Porten-Cheé, P. (2018). Good citizens share: Reviewing and enhancing citizenship norms research in light of digitalization. International Conference of the Participatory and Deliberative Democracy Specialist Group of the Political Studies Association. September 5-7. London.

Leißner, L.; Henke, M. & Möhring, W. (2018). How important is the content? Effects of evidences on trust and credibility in news messages. Convention of the International Communication Association, Prague.

Henke, M.; Leißner, L. & Möhring, W. (2017). Auf Spurensuche. Der Einfluss von Evidenzen auf das Erleben und die Bewertung von gesundheitsjournalistischen Beiträgen aus Rezipientenperspektive [On the search for traces. The influence of evidences on the reception and evaluation of health related news from the user’s perspective]. Convention of the Health Communication Division of the German Communication Association, Erfurt.

Leißner, L. & Möhring, W. (2017). Verantwortung, Herausforderung und Perspektiven lokaler Onlinemedien [Responsibility, challenge and prospects of local online media]. Seminar of the Federal Agency for Civic Education “Gekommen, um zu bleiben. Neuen Ideen für lokale Onlinemedien”, Berlin.

Leißner, L. (2017). TTIP in den Medien. Eine inhaltsanalytische Untersuchung zur deliberativen Leistung deutscher Printmedien im Streit um das Freihandelsabkommen [TTIP in the media. A content analysis about the deliberative performance of German newspapers in the TTIP debate]. Convention of the German Communication Association, Dusseldorf.

Leißner, L. (2017). Journalistische Komplexitätsreduktion im Kontext medienvermittelter Deliberationsprozesse. Skandalisierung, Emotionalisierung und Personalisierung vor dem Hintergrund der deliberativen Theorie [Complexity reduction in journalism in the context of mediated deliberation]. Convention of the Journalism Division of the German Communication Association, Würzburg.

Leißner, L. & Panndorf, L. (2015). Politisch-kommunikative Elite-Milieus. Eine qualitative Analyse [Political communication milieus. A qualitative analysis]. 11. Düsseldorfer Forum Politische Kommunikation, Dusseldorf.

Rössler, P., Leißner, L., Stehr, P., Schönhardt, F. & Döringer, E. (2013). Parasocial opinion leadership: Theoretical concept and empirical evidence. Convention of the International Communication Association, London.